Ibland är mitt liv jobb

Vi har återigen en lugn period här hemma. Denna gång var det ordentligt stökigt längre tid än vad det brukar. Nu håller vi tummarna att lugnet håller lite längre också...

Jag har varit på kurs. I beteendehantering via Enigma. Första gången som dom körde denna kurs för enbart föräldrar. Livsöden, livssituationer och erfarenheter utbyttes. Det var 3 dagar av väl spenderad tid! Insikterna ramlade över mig. Framförallt vad många fel man gör i både ilska och välmening. Och vad många rätt man gjort utan att egentligen veta.  Jag bär med mig att all användning av makt är ett pedagogiskt nederlag och att allt du säger och gör hemma med dina barn, ska du också kunna göra på Ica Maxi. Och vem visste att ett blött finger i örat avbryter de flesta utbrott:-) 
En kursledare som hade massor med bra trix som jag bär med mig för att underlätta. Men också en kursledare, trots att han jobbar/jobbat inom kortis och dagverksamheter, som slogs av att  han jobbar de här barnen och sedan går han hem. Men vi föräldrar kommer hem till det jobbet. 
Här hemma kan det verkligen vara så. När sonen eller dottern har stökiga perioder, så är det jobb som gäller. Inte familjeliv. Jobb. 
Men som vi uppskattar när vi har familjeliv. Inte som "vanliga", men vårt familjeliv. 

Hur som helst, kursen är väl värd tid och pengar. Gå om ni får chansen. Man kanske inte tycker att man kan relatera eller ta till sig allt som man lär sig. Men vem vet vad som väntar oss i framtiden. Situationen kanske inte är aktuell just nu, men är det en sak som är säker med våra barn så är det väl att det ständigt förändras och man ställs inför nya saker hela tiden.

Vilken respons jag fick på mitt förra inlägg! Tack alla! 


 

Kommentarer
Postat av: Lenaeff

Hej!

Det låter som en mycket intressant kurs. Hur kommer man i kontakt med dem så man kan kolla om dt finns möjligheter att gå den i närheten där man bor? Skulle bli jätteglad om du kan tipsa om nån hemsida eller annat sätt att se/höra mer om detta.

Kram Lenaeff

2010-10-02 @ 20:28:55
URL: http://mastermind.bloggsida.se/
Postat av: Niclas (pappan)

Gå med i Attention, om du inte redan gjort det.

Där får man ständigt medlemsbrev som innehåller kommande kurser/utbildningar, inom det mesta som rör våra barn(eller oss).

http://attention-riks.se/

eller direkt in på enigma:

http://www.enigmaomsorg.se/

2010-10-04 @ 13:34:18
URL: http://asadhdpappan.blogg.se/
Postat av: Lenaeff

Tack för tipset ;)

2010-10-04 @ 22:10:01
Postat av: Mib

Nyfiken i en strut undrar hur menar du med ett blött finger i örat??? Absolut nåt jag ska testa tror jag om jag får tillfälle, fast det låter lite riskabelt tänk om man petar för hårt eller glider brevid eller nåt.

För övrigt låter det som en jättebra kurs ju :-)

2010-10-13 @ 18:27:20
URL: http://mibfilosoferar.zoomin.se
Postat av: Johanna

Blött finger i örat= wet willy som det heter på engelska. Det var ett trix som kursledaren gav oss för att få bråk mellan t ex syskon att komma av sig utan att "hälla bensin på lågorna" Jag kan säga att det är rent äckel som får dom att komma av sig, men då har man ju chansen att avleda med ngt. Och man behöver inte köra in fingret, man hinner bara peta lite grann. Sonen rycker undan direkt och blä!

Gör inte tvärtom bara...peta först och slicka sen...URK!

Kram och lycka till

2010-10-14 @ 21:52:20
URL: http://asfamily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0