Som en tiger

Huvudet bubblar, osar, snurrar.
Kommunen valde en lätt väg ut, men tvärnit. Det MÅSTE vara lättare att göra saker rätt på en gång istället för att behöva börja om. Kanske för att det finns så många föräldrar som inte vet att de kan kräva mer eller faktiskt inte orkar ta en ny strid.
Kvinnan som ringde mig hoppades åtminstone på att jag skulle nöja mig med det bedrövligt dåliga beslutet. Stolt över att ha löst denna "incident" på en vecka, meddelade hon mig att de beslutat att placera sonen i den AS-gruppen som ligger 1,5 mil från där vi bor. När vi har 3 st AS-grupper i närheten. Den närmsta 1 km bort och 4 km till den som ligger längst bort. Verkar fullkomligt logiskt...
Helt över huvudet på oss, på dagispersonalen och den blivande skolklassen (som inte heller hade en aning om att de skulle få ett till barn) Hur i helvete tänkte dom då?!! Jag fullkomligt exploderade! Hur vågar dom ta ett beslut utan att ens fråga oss eller dagis vad han behöver! Att han ska åka skolskjuts 3 mil varje dag, när han knappt fixar 3 km idag, hade dom ingen aning om. Att han extremt känslig för gruppdynamik m.m hade dom ingen aning om. "Det hade ni vetat om ni hade bemödat er att ha en dialog med oss och personalen i den nuvarande gruppen" morrade jag fram. Jag kan nog lugnt säga att samtalet inte gick som hon trodde. Hur som helst, idag återkom hon (efter att jag krävt det) med att det kommer att bli en speciallösning för sonen i någon av de As-grupperna som ligger närmare. Hon undrade försiktigt vilken vi föredrog. Väldigt rart, men hon har ju fortfarande inte fattat innebörden av DIALOG. Jag hänvisade (i ganska artig ton) henne till personalen på dagis. Jag har fullt förtroende för att de ger henne en full bild av vad sonen behöver och var han kan tänkas utvecklas bäst, vilket jag oxå upplyste henne om. Men allt detta lät som fullkomliga nyheter för henne! Bedrövligt och uselt är det enda som kommer upp i huvudet. Som ni säkert förstår är detta en väldigt förkortad version, den andra skulle bli för lång och med för många svordomar...
Vi har ändå beslutat oss för att ta detta till skolinspektionen, då kommunen i flera avseenden faktiskt brytit mot skollagen. Kanske kan det förhindra att precis det här händer någon annan.
Visst är det konstigt att, av 5 personer som vi kontaktat ang detta, så är det bara 1 som har stake nog att ringa tillbaka när man bett om det?! 
Ersätter kommunen mig för den tid och energi jag förlorat? Tid och energi som jag kunde spenderat med den glada gubben? "Man är aldrig upprörd för de skäl man tror" Up my ass Pollack! I det här fallet är jag upprörd exakt av de skäl jag tror! Eller?  
Nog med tid har lagts hos sur-gubben, nu väljer jag den glada.

Will you be there for me when I'm losing ground?
Will you be my voice when I can't make a sound?
Will you pick me up again?
I wonder

När vi fightas mot omvärlden eller bara med oss själva, så går tankar till barn som inte har någon som kan vara deras röst och sköld. Ingen som plockar upp spillrorna, tar fram limmet och gör allt bra igen. Det borde vara körkort på föräldrarskap.

Tack fina, fina U, K, A-K och I för all uppmuntran, förståelse och engagemang. Ni är värd er vikt i guld och borde få betydligt mycket mer uppskattning och gehör för det ni gör för barnen varje dag! 

Mitt i striden, inser man att man har en hel supporterklubb bakom sig. Människor, som så fort de hör ordet kamp,  är villiga att hjälpa, stötta och kämpa.  HAB, kortis-personal, dagispersonal och vänner. Så himla häftigt! Och plötsligt inser kommunen, och vi, att vi inte är ensamma i kampen.


Kommentarer
Postat av: mia-marie

Hejsan!



detta är ju helt uppåt väggarna, har du kollat med föreningen i erat län om ni kan få nått stöd därifrån, har du kollat med högsta skolchefen, skolpolitiken i kommun osv. håller med om att anmäla till skolinspektionen, ge ej upp och stå på er...Skolan har en skyldighet att få det att fungera! Kämpa på...kram Mia-Marie

2010-05-08 @ 14:17:26
URL: http://unikafrldrar.wordpress.com/
Postat av: pappan

Ärendet är tillfälligt löst, sonen får en egen lärare och går kvar på dagiset med eget rum som skola i höst. Tillfälligt, men kanske det bästa som situationen ser ut just nu.

Men att skolan har en skyldig att få det att fungera är ju sant, men hur många lever upp till det?!! Och hur många ligger steget före föräldrarna och situationen??!!!! Verkar som hela landet kan behöva lite hjälp i hur man organiserar en sån här sak, i alla fall i våran kommun.

Dom verkar inte heller ha några styrdokument att jobba efter. Ärendet tog fart efter ett mail från oss i hur man bör gå tillväga, pinsamt!



Finns det fler föräldrar som är i behov av stöd och hjälp!?

2010-05-12 @ 16:24:50
URL: http://asadhdpappan.blogg.se/
Postat av: Mia-Marie

Hej Pappan,

det finns nog en hel del där ute i landet, tyvärr som är i liknande situation, att det behövs kunskap och styrdokument till skolan skulle inte vara en dag försent om det kom, har du någon bra ide?



Kanske man kan via unika föräldrar skriva ett och lägga ut som PDF fil så andra kan ladda hem, frågan är ju då hur man kan skriva ett "allmänt" men tex. exempel på hur man kan lägga till hur ens egna barn fungerar? Jag hjälper gärna till och lägger ut via unika föräldrar om du vill skriva och vara med på det...//Mia-Marie

2010-05-13 @ 06:34:45
URL: http://unikafrldrar.wordpress.com/
Postat av: pappan

Jag kan skissa upp en i word. Som vi kan bygga vidare på, har en hel del i huvudet.

Min fru har en hel del också.

På ett sätt kanske det är bra med fajt. Man lär sig mycket, både om människor och regler och lagar och sig själv bla..

återkommer till dig.

2010-05-16 @ 19:19:32
URL: http://blogg.se/asadhdpappan
Postat av: mia-marie

min privata nya blogg, la jag in nu som länk och mejlen har ni redan och jag och Marja-Liisa "hänger" gärna på och att man kan lägga ut ett styrdokument för dagis/skola ett allmänt...för det behövs, många råd och tips finns det på nätet men lättare vore det om vi föräldrar kunde hämt ett och skriva ut (pdf) ta med och ge rektor på skolan.



Man kan skriva det så, att man kan anpassa det till olika NPF diagnoser...Bara du/ni hör av er...tycker det är en jättebra ide!



//Mia-Marie

2010-06-07 @ 13:03:19
URL: http://min-tankebok.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0