vissa bara hajar och andra får stå på sidan

har haft en lång pratstund om livet med brorsan på morgonen. Han bor inte här och träffar barnen sällan, men funkar fanastiskt bra med oss när han är här. Mina föräldrar däremot bor här, träffar barnen på sina villkor och vi får alltid städa upp vrakdelar efterår. ÄNDÅ så tycker dom sig ha rätt att tycka och tänka om hur/när och var brorsan ska träffa oss! Jag klargjorde för ett år sen vad som gällde: antingen accepterar ni våra barn som dom är eller så får ni acceptera att relationen och umgänget blir på ett annat sätt. Jag tror dom valde ett annat sätt, men dom är av uppfattningen att dom accepterat. Med en son som har känselspröt som är enorma, så kan jag säga med säkerhet: dom har inte accepterat! Brorsan sa: om jag tycker att barnen är bra, så beter dom sig bra, för att dom känner sig bra. Rätt tycker jag. Det spelar ingen roll om du pratar med glad röst, har förstående ögon, men fejkar. Menar du det inte, så känner, i allafall mina barn speciellt sonen som är extremt utåtagarande, av det och beter sig därefter. Så är det bara...Bottom line RESPEKT. Du får vara som du är om jag får vara som jag är.
Rätt eller fel, ingen aning. Men jag tror att det är på bekostnad av mina barns välmående om jag kräver att dom ska behöva acceptera intolerans. Det blir för stort. Stressen som det tillför att behöva förställa sig vill jag inte utsätta dom för alltför ofta. Inte heller städa upp efter. Speciellt inte från människor som har en relation till oss/barnen. Det räcker med de tillfällen där vi faktiskt inte kan styra upp det. Rätt eller fel, ingen aning... Hur gör ni andra?

-24 grader betyder inomhusaktiviteter. Spela spel funkar för det mesta. Men det vore skönt att kunna gå ut och trötta ut "myrorna" lite...
Det är så vackert ute att man nästan skulle vilja sticka ut näsan ändå.

Kommentarer
Postat av: Bellan

Hej igen!

Vill bara tala om hur vi gjort med umgänget. Numera är det mycket begränsat :-( De som inte klarar av att ta hänsyn till vår son och hans sätt kan vi bara umgås med när sonen inte är med. Tyvärr. Men vi har lärt oss genom åren att alla mår bäst så här. Det tar så mycket på krafterna annars. Sorgligt men sant.

Här har vi inte lika kallt som ni har. -10 ungefär. Fick skotta fram bilen när jag skulle till jobbet, hade kommit 2-3 dm i natt.

Kram till dig!

2010-01-06 @ 13:34:34
URL: http://metrobloggen.se/svampbobtjejen
Postat av: Johanna

Tack för din input Bellan. Visst är det tråkigt med vissa, av sig själva utnämnda, nära vänner. Vi har haft några som sagt: vi umgås gärna med er, men vi tänker inte försöka förstå er son..say what?! Inte så mycket nära umgänge där längre...Det är värre med familjen tycker jag. Men sen måste jag säga att en del kompisar är jag mäkta imponerad av, människor som visat sig ha större hjärtan, tålamod och känsla än vad jag väntat mig. Det är tur att dom finns, även om dom är få.

2010-01-06 @ 14:58:38
URL: http://asfamily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0