jorden snurrar sitt varv ändå

Vad fort det blev höst! Jag glömmer varje år att det är fullt ös på hösten. Blir lika överraskad varje år...
Möten, konferenser, möten, möten,möten...
Vi har haft ett efterlängat möte med kommunen gällande sonens skolgång. Alla fina fröknar och kortis var med oss. I över 1 timme satt vi och berättade om allt det som sonen har svårt med, allt det som är jobbigt, allt det som gör ont. Som att skriva vårdbidragsansökan all over again - lyfta fram allt det dåliga och väldigt lite av det bra. Och det vet väl de flesta hur förtvivlande och utmattande det kan vara!
Flera gånger under den timmen slås jag av hur jobbigt han har det, vad svårt allt är. Men för att inte klappa ihop så ruskar man av sig det och tar på sig jobb-mammarollen. Den som jag har när han har sina dåliga perioder. Jag är inte mamma då. Jag jobbar med honom.
Och ändå, så kändes det bra. Alla hade vi mer eller mindre samma bild av vad han har jobbigt med, vad han behöver hjälp med och vad som kan funka. På något vridet sätt så är det skönt att höra att det inte bara är vi som upplever detta.
Och jag tror ändå att ju fler som står enade i detta, desto bättre är det för sonen. Och det kändes som om det togs på allvar och att det kommer att komma ett genomtänkt förslag.
 
Känner i hela mig att jag inte jobbar med det jag vill. Måste bara komma på vad, av allt det jag brinner för, exakt jag ska göra. Det finns viktigare saker än siffror, saker som är viktigt på riktigt. Kalla det livskris eller vad du vill, men just nu har jag otroligt jobbigt med saker som inte är viktigt på riktigt. 

Tittade på Glada Hudik häromdagen. Pär sa en sak som satt sig hos mig: "Förr försökte man få förståndshandikappade att bli normala. Men hur kan man få det onormala att bli normalt? Och varför? 
Dom kan göra saker...på sitt sätt"
Min son kommer aldrig att bli "normal" Jag inser att det är så. Jag kräver inte att de normala ska se honom som normal. Det kommer inte att hjälpa honom genom livet. Men jag kräver respekt även om han är annorlunda. Jag kräver att man visar hänsyn för att han är annorlunda. Sonen är inte normal, men det betyder inte att han inte kan lära sig saker, att han inte kan, att han är konstig på något sätt. Men han kommer aldrig att vara normal. Han är normal på sitt sätt.
Ja, jag vet att jag sticker ut hakan när jag säger att mina barn är onormala. Men det är inte i negativ mening. För mig är det inte negativt. För mig är det ett konstaterande att vi har barn som inte är som andra. Och det är ändå härliga ungar! Men de kommer inte vara som andra. Både i de egenskaper som är svåra och i de egenskaper som faktiskt kommer att ge dom fördelar i livet. 
 
På senaste tiden har jag hört många kommentarer från människor i min närhet, som anser sig vara accepterande och förstående. Både nära vänner och bekanta. Som tittar på Glada Hudik teatern och tycker att de är ett härligt gäng. Som känner sonen och dottern och tycker:" hur kan man inte tycka att dom är superhärliga ungar?" Men som i nästa sekund kommenterar att någon är konstig eller speciell. Eller den värsta, "han hade säkert typ AS eller ADHD för han var skitknepig."  Som är "fördomsfria" så länge det finns någon form av relation, men inte gentemot "killen på stan". Men som inte kan se att de människor som dömer mina barn inte har någon relation till mina barn. De människorna är precis som mina vänner och bekanta. Jag kommenterar inte detta längre. Jag blir inte jätteprovocerad längre. Jag har förstått nu att det är så här det är. Och att det krävs så otroligt mycket för att få en förändring. Så mycket kunskap som måste förmedlas. Kanske är det de jag ska göra med mitt liv...
"Var mot andra så som du vill att andra ska vara mot dig" 

Mamma Zoffe har kämpat sig till Tv4. Hon ska vara med hos Malou "efter tio" nästa fredag. Äntligen ska någon från vår sida få ge sin bild av hur livet i diagnoslandet är. En början till förändring. Mamma Zoffe - en kämpe, en superhjälte i diagnoslandet!

Kommentarer
Postat av: Lenaeff

Gud så bra skrivet...

Både att det känns som ett jobb, vilket det gör på alla dessa möten man springer på och att de som säger sig förstå och acceptera trots att de inte alls gör det om de inte har en personlig relation. Jag håller fullständigt med dig, och visst vore det trevligt att jobba med något som är viktigt på riktigt. Så skönt att läsa din blogg, man känner igen sig så väl i mycket av det du skriver.

För mig blir det ju ett stöd i sig att läsa om andra i samma situation, någon som fattar hur man har det. Det är värdefullt för mig.

Kram och ha en bra helg//Lena

2010-10-09 @ 16:03:57
URL: http://mastermind.bloggsida.se
Postat av: Emily

Bra skrivet! Jag fastnade oxå för det där Pär sa i förra programmet, men det är nog för att jag är en sådan där mamma som tränar mycket med min son, för han ska minnsan klara han oxå...Jag har en son med Down syndrom och håller just nu på att starta ett community för oss handikappsföräldrar! Det är en mötesplats som minbebis allt för föräldrar och liknande fast för oss med det lilla extra...som kommer med en diagnos.



Titta gärna in på min nuvarande blogg, och skicka gärna bild på din lilla kille så han kan vara med på framsidan!



Och hälsa Zoffe att bli medlem oxå! ;) Ska kolla tv 4 nästa fredag!



Mvh Emily



2010-10-10 @ 20:13:01
URL: http://myperfectbabyjulian.blogspot.com/
Postat av: Mib

Ja ett viktigt inlägg har du skrivit. Mina barn är inte heller normala och på nåt sätt älskar jag faktiskt just deras onormalitet även om det också är ett jobbigt liv ibland som vi lever. Däremot tycker jag förstås att det är extra jobbigt när de har det svårt på grund av sina funktionshinder.

Jag tycker som sagt att du skriver så mycket tankvärt!

2010-10-13 @ 18:22:33
URL: http://mibfilosoferar.zoomin.se
Postat av: mamma zoffe

..kom ihåg..du tillhör också skaran av superhjälte :-)i diagnoslandet!!



STOR KRAM

2010-10-19 @ 00:41:05
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19846/
Postat av: MammaMorran

Har precis hamnat i diagnoslandet och har letat runt bland massa olika diagnosbloggar- ni är verkligen duktiga! Jag förstår inte hur Ni orkar... Själv får jag sammanbrott titt-som-tätt- jag har inte hittat min kämparglöd som en mamma måste ha...hoppas verkligen jag hittar den! Innan dess så stöttar jag mig på era berättelser!

TACK!



Kram

MammaMorran- funderar över livet & ADHD

http://mammamorran.blogg.se

2010-10-21 @ 19:42:21
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: Lenaeff

Hej!

Jag hör av mig ang. din kommentar på måndag!

Trevlig helg//Lena

2010-10-22 @ 18:18:36
URL: http://mastermind.bloggsida.se/
Postat av: MammaMorran

Hej igen- måste bara fråga- vad är "kortis"?

Kram

MammaMorran- funderar över livet och ADHD/Autism

2010-10-25 @ 22:11:34
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: Npf-familjen

Hej



Jag har nu läst nästintill hela din blogg. Det gör mig stöd och kraft att orka mig igenom min egen situation med vår ADHD-son. Vill bara säga att du är otroligt stark och en kanonbra mamma. Jag känner igen mig i mycket av det jag läst i bloggen. De fight du gått och går igenom gällande sonen skolgång kan liknas vid den kamp jag nu påbörjar för att få bup att förstå att vi har det kämpigt..



kram till er från en annan mamma i diagnoslandet.

2010-10-28 @ 10:34:57
URL: http://npf-familjen.blogspot.com/
Postat av: AsMum

MammaMorran! Fin blogg du har. Kortis är kortidsboende. Sonen har 6 dygn i månaden där som avlastning.



Npf-familjen: Välkommen hit! Säg till om jag kan hjälpa till med ngt gällande din kamp. Det kanske finns ngt jag kan tipsa om eller så. Det är dumt att uppfinna hjulet igen.



Alla ni andra som skrivit så fina kommentarer. Tacksam och ödmjuk för ert stöd!



Kramar

2010-10-28 @ 19:28:04
URL: http://asfamily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0