Jag tror det finns fler

Vi har en son. En son på 7 år. En son som inte är som alla andra. En son med speciella behov. En son som inte passar in. Som inte passar in i den "vanliga" förskoleklassen. Som inte passar in i den "vanliga" skolklassen.
Det är jobbigt och svårt varje dag. Det har varit en kamp med förskola, rektorer, pedagoger, föräldrar, barn och kommunen. Det har ofta varit en kamp för förståelse, rättigheter, resurser och acceptans.
Har varit är nyckelordet. Åtminstone just nu. Vi har en plats till honom där han passar in. Där det är okej att inte vara som andra. Där man ser honom för den han är och hjälper honom tillrätta utifrån sina egna förutsättningar. Här passar han in. Här finns plats för 6 st barn.
Vår son har Asperger/ADHD. Jag vet att vi inte är ensamma. Långt ifrån. Ändå finns det 6 platser, i hela kommunen, för barn under 6 år. 6 platser! Låter det rimligt?
Jag har frågat varför. Svaret är att det finns inga barn i kö. Och det finns inga barn i kö för att informationen som förmedlas till skolor och föräldrar är att det är fullt i denna grupp. Det stämmer. Det är fullt. Men hur många barn skulle egentligen behöva en plats? Om alla föräldrar och rektorer skulle ställa barnen i kö till denna grupp skulle det betyda att fler platser måste skapas tillslut. Flera barn skulle få den rätt till stöd som de enligt lag har. Flera barn skulle få må som vår son mår nu. Fler barn skulle få chansen att lyckas, istället för att hela tiden misslyckas. Fler barn skulle få någon som ínte ser hindret utan ser potentialen. Det måste vara värt det. 
Dessa barn en så bortglömd del i denna kommun. I vårt fall så pass bortglömd att kommunen glömde att ge vår son en skolplacering. I skolan finns några Asperger grupper i kommunen. Med begränsat antal platser. Begränsat utrymme och begränsade resurser. Som inte på något sätt möter det egentliga behovet som finns.
Kommunen har villigt erkänt att de inte har tillräcklig kunskap om vad som är bäst för dessa barn. Men det finns pedagoger där ute som vet. Och som vill. Som behöver att vi föräldrar hjälper dom att få till en förändring.
För dom, precis som vi, kämpar i motvind. Kämpar för förändring, acceptans och rättigheter. Mot fördomar och misslyckanden.
Det måste det vara värt?!

Kommentarer
Postat av: Bellan

Hej!



Smyger bara förbi för att önska dig en trevlig resa. Njut så mycket det bara går och ladda batterierna!



Stor KRAM till dig!

2010-06-09 @ 22:29:49
URL: http://metrobloggen.se/svampbobtjejen
Postat av: mia-marie

Hejsan, önskar er också en bra resa och undrade om ni hade facebook?

2010-06-23 @ 07:04:51
Postat av: Brunkullan med mosipperötter

Så skönt att ni fått den plats ni ville ha. Hoppas att kommunen nu ger lite mer reklam om de här platserna till de som har behovet!



Roligt att hitta din blogg. Är rätt ny att blogga i det här ämnet, och har än så länge bara hittat några få intressanta bloggar.

Jag lägger dig i min blogglista:)



Sus

2010-06-30 @ 14:46:44
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Johanna

Mia-Marie: Klart vi har facebook;-) Och om jag inte har fel, så är du och jag redan vänner... Mannen hittar du på min profil. Om jag har fel, hör av dig igen.

Kram

2010-07-01 @ 17:25:24
URL: http://asfamily.blogg.se/
Postat av: Ev a

har kämpat i 4 år för att dottern skall få göra en utrednig!! men dessa symtomer är inte lika SYNLIGA!på tjejer Enligt proffsen!! Nu eter ett år på jym, & efer utr fungerar ALLT bättre. Tänk att det skall behövas 4 år!!!// EvA



2010-07-03 @ 02:03:03
URL: http://hundfrissan.bloggspot.com
Postat av: mia-marie

japp hade dig på facebook =) så man får tag på varann, vi flyttar snart och blir utan internet ett tag...men men jag hoppas vara igång snart igen!



2010-07-17 @ 18:01:51
URL: http://min-tankebok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0